2007-06-27

Mail från UC (formellt skrivet)

Fick detta mail från UC:

Hej! UC varken godkänner eller inte godkänner kreditsökanden, det torde råde ett stort missförstånd kring detta. Vi lämnar information, inget annat. Vad sedan gäller detta med adresser så är det inget vi kan ha någon uppfattning om. Vad gäller din bilskatt så kan det väl inte vara okänt att bilskatt ska betalas även om det inte är något man kanske går omkring och funderar på varje dag men att sedan oberopa att jag inte fått posten är ingen ursäkt och det åligger ju dig att göra dig nåbar var du än befinner dig i världen. Uppgifterna är ju inte felaktiga däremot kanske man kan diskutera huruvida de är missvisande. Vi utreder dock inte huruvida du fått post eller inte, det går nämligen inte att utreda. Efter att ha läst ditt brev om adresser kan vi väl notera att det helt faller på dig att göra dig nåbar. Ordna med posten kan alla göra oavsett var jag bor för det är inte relevant om jag flyttar runt. Sedan finns det ett antal påståenden som låter lite naiva. Om jag säger till mig själv att jag tror att det är på ett visst sätt och sedan ställer mig frågan, vet jag att det är så, kommer svaret som ett brev på posten (!). Nej jag vet inte och det är därför bäst att ta reda på de rätta förhållandena. Om Radiotjänst kommit fram till att du inte innehaft TV för den nu aktuella tiden och att kravet återkallats ber vi dig skicka en kopia av beslutet. Likaså om du från Vägverket kan visa upp handling som visar på att du inte var betalningsskyldig. I kreditupplysningslagens (KUL) 7 § anges förutsättningen för att uppgifter får tas in i kredit- upplysningsregister. Här menar lagstiftaren att en uppgift om betalningsförsummelse skall var beslutad, registrerad eller åtgärdad av myndighet. Sedan 1997 har införts en ändring under nämnda lagrum. Nu finns även lagstiftat att kreditmissbruk får lämnas av företag som står under Finansinspektionens tillsyn. Det betyder exempelvis att om jag kommer efter med en skatt och denna restförs av skatte- myndigheten, dvs skulden överflyttas till kronofogden för indrivningsåtgärd kan den tas in i kreditupplysningsföretagens register. Kreditupplysningar används för kreditbedömningar och andra liknande bedömningar av ekonomiska risker. Kreditbedömningen bygger på tanken att kreditrisken är mindre hos en kredittagare som tidigare veterligen uppfyllt sina ekonomiska åtaganden och således större hos den som tidigare har misskött sina betalningar. Om en uppgift ska tas bort eller inte har inget med huruvida jag har eller hade kapital att betala med den aktuella tidpunkt som nu avses. Kan jag då få bort anmärkningen om jag kan påvisa att den är fel eller missvisande? Uppgifter om betalningsanmärkningar (belastningsuppgifter) insamlas fortlöpande. Kredit- upplysningsföretagen är enligt 12 § KUL skyldiga att undersöka, när det kan misstänkas att en uppgift som lämnats i kreditupplysning eller som finns i register är oriktig eller missvisande när någon - vanligtvis den registrerade - gör gällande att en upplysning är oriktig eller miss- visande. Utredning bör emellertid också ske om det, utan anmärkning från annan, uppkommer anledning att misstänka att en uppgift är oriktig eller missvisande. Det är dock inte tillräckligt med endast ett påstående om att en uppgift är felaktig eller missvisande. Självfallet måste någon konkret grund åberopas. För att undersökningsskyldighet skall uppkomma kan det däremot inte krävas att någon egentlig utredning läggs fram, eftersom undersökningsskyldig- heten syftar just till att åstadkomma utredning. En annan sak är att den första undersöknings- åtgärden kan bli exempelvis att be den registrerade förete kvitto, om han påstår att han betalt viss skuld i sådan tid att en notering om betalningsförsummelse inte hade bort ske. Om jag anser att en betalningsförsummelse som finns införd i ett kreditupplysningsregister är felaktig eller missvisande bör jag skriva till företaget och ange vad mitt klagomål gäller och gärna bifoga någon handling eller uppgift som styrker mitt påstående. Inget hindrar att klagomål framförs av annan, borgenär eller tredje man, kreditupplysningsföretaget är skyldigt att behandla varje ärende oavsett vem som framför klagomålet. När kan uppgifter i kreditupplysningar anses oriktiga eller missvisande? Datainspektionen har tagit fram riktlinjer för när en uppgift skall anses missvisande. Observera att även om uppgiften tas bort i kreditupplysningsregistren kan den finnas kvar hos källan. Om uppgift visar sig vara oriktig eller missvisande skall rättelse ske samt rättad upplysning utsändas. Oriktig uppgift föreligger t ex vid personförväxling, när X påförts betalnings- anmärkning som rätteligen skulle ha noterats på Y. Missvisande uppgift. Bedömningen av om uppgift om betalningsförsummelse är missvisande skall göras med hänsyn till de förhållanden som rådde vid den tidpunkt då den noterade händelsen inträffade. Uppgift skall anses som missvisande i följande fall. 1. Fordringsanspråket har reglerats innan noterad händelse inträffat. 2. Betalning har försenats genom omständighet som gäldenären inte kunnat förutse och inte är ansvarig för. 3. Dubbelnotering har skett trots att grunden för fordringsanspråket väsentligen är densamma. 4. Betalningsförsummelse har uppstått på grund av brottslig handling som utförts av tredje man. 5. Dom, förlikning eller annan överenskommelse, efter det att betalningsförsummelse fastställts, har visat att betalningsansvar inte alls eller endast delvis åvilat gäldenären. Vad avses med att betalning skett i rätt tid? Det är av stor betydelse när en betalning som får ske till mottagarens post- eller bankgiro ska anses fullgjord med befriande verkan. Om beloppet finns på mottagarens konto senast dagen för ansökan om betalningsföre- läggande eller meddelat utslag skall notering anses som missvisande. Om beloppet betalts senast dagen för en ansökan eller utslag eller restföring av skatt och det är känt för borgenären eller ett inkassoombud att betalning skett skall noteringen anses missvisande. Detta gäller även om beloppet ännu inte blivit tillgängligt. Underrättelse om betalning kan lämp-ligen ske genom uppvisande av kvitto, faxmeddelande eller motsvarande. Vid hyresfordringar gäller att beloppet anses ha kommit hyresvärden till handa omedelbart vid betalning. Lämnar hyresgästen ett betalningsuppdrag på hyran till bank- eller postgiro anses enligt lag (2 kap. 20 § 3 st jordabalken) beloppet ha kommit hyresvärden till handa när betal-ningsuppdraget togs emot av det förmedlande kontoret. När skall det då anses att betalning försenats genom omständighet som gäldenären inte kunnat förutse och inte är ansvarig för? Som exempel kan nämnas det fall att någon överlämnat åt någon annan - som regelmässigt utför sådana uppdrag - att betala och denne inte fullgjort sitt uppdrag. Som exempel kan nämnas betal-ningsuppdrag som överlämnats till bank. Ett annat fall kan vara datorstopp hos posten eller bank som ska förmedla din betalning. När kan en uppgift noteras dubbelt? Det inträffar att efter återvinning ärendet avskrivs av rätten ex på grund av uppgörelse mellan gäldenär och borgenär. I det fall skulden inte regleras kan borgenären ånyo tvingas vända sig till rätten med nytt utslag som följd. Ett annat fall är när ett utslag åtföljs av en tredskodom. Brottslig handling. Som exempel kan här nämnas ombud, som anlitats, förskingrat pengarna. Betalningsansvar inte alls eller endast delvis åvilat. Med "visat" under punkten 5 avses att det skall av handling eller dylikt framgå att betalningsan- svaret varit ett annat än det som utslag eller dom utvisar. Avslutningsvis kan nämnas att inte ens om domstolen senare efter återvinning i tvistemålsprocess undanröjer utslaget skall notering anses missvisande. Undanröjandet hänför sig då till exekutions rättsliga delen, dvs handlingen kan inte längre användas för att driva in skulden. Uppgift är heller inte missvisande om borgenär av processekonomiska skäl valt att inte driva ärendet vidare. Sekretess. Den 1 oktober 2001 ändrades sekretesslagen vad gäller kronofogdemyndighetens verkställande verksamhet i det avseendet att om en skuld betalas till kronofogden innan avitidens utgång eller i vart fall innan myndigheten vidtar utmätningsförrättning, dvs börjar driva in skulden, kommer uppgiften att sekretessbeläggas hos denne. Med avitid avses den tid kronofogden anger på avin. Kronofogden skickar då ett meddelande till oss om att skulden fått sekretess varför vi är skyldiga att ta bort denna anmärkning ur vårt register. Detta står att finna i kreditupplysningslagens 8§. Om gäldenären sedan inom de närmaste två åren på nytt skulle hamna i kronofogdens register hävs sekretessen på tidigare noterad skuld och om vi haft den i vårt register hämtar vi på nytt in den. Vi avvaktar begärda handlingar från dig, tills vidare kvarligger uppgifterna. Med vänlig hälsningUC ABUtredningsenheten

Inga kommentarer: