2008-11-12

Öppet brev till stadiums ägare och grundare

Hej!

Jag heter Fredrik Boltes och är lite av en stamkund hos er.

Jag gillar inte att shoppa, jag gillar verkligen inte köpcentrum, jag gillar verkligen inte märkeskläder och jag hatar att betala för mycket. Därför är Stadium en perfekt affär för mig. Jag vet inte hur många 3 för 99:- t-shirts och linnen som jag köpt hos er men många är det. Mina rullskridskor och min fotsvettborttagningsspray är också inhandlade hos er.

Jag köper kläder mycket sällan, det är mer ett nödvändigt ont i mitt liv.Förra gången jag köpte skor var för ett drygt år sedan. Det var på ekovaruhuset i Stockholm. Ett par rättvisemärkta skor med bommull från ekologiska odlingar kostade mig 1200 kronor. Det var mer än dubbelt så mycket som jag någonsin betalat för ett par skor tidigare. När man köpte de där dojjorna blev man garanterad att människan som sytt skorna har fått en hyfsad lön. Ingen semester, ingen a-kassa, inga hundra spänn i timmen, men dock en vettig lön. En lön som gör att arbetaren har råd med tak över huvudet, mat varje dag, och medicin till sina barn, men inte mycket mer. Ingen bil, ingen semester, ingen lyx. Skopris: 1200 kronor.

Efter att ha haft på mig dessa skor varenda dag i över ett år (under två lägenhetsrenoveringar, ett sommarläger och mycket annat) så började de bli hyfsat utslitna och till mitt stora förtret var jag tvungen att köpa nya skor.
Nu bor jag i Jönköping och det är svårt att hitta rättvisemärkta skor här.
Dessutom var min privatekonomi mycket starkare för ett år sedan än vad den är nu.
Med detta som bakgrund bestämde jag mig för att åka till det alltid lika stressiga köpcentrat A6 i Jönköping för att köpa skor på Stadium. Jag marscherade snabbt in och hittade ett par svarta skor utan krimskrams i perfekt storlek på första försöket.
De var av märket WARP (jag tror det är erat ”egna” märke ?). Skorna sitter perfekt och är jättesköna.

Bäst av allt var att skorna kostade 149:-

Jag frågade tjejen i kassan om hur mycket lön hon trodde att den asiat (obs min fördom) som sytt mina skor hade fått i lön och då skrattade hon åt mig. Det kändes helt ok. Jag var ändå lite ironisk på rösten när jag ställde frågan.

Men frågan kvarstår ändå. Om ni tar 149:- inklusive moms får ni 119,20 kvar när momsen är betald. Om det nu ska vara med och finansiera er hyra, elräkning, personalkostnader och reklambladstryck, hur mycket blir då kvar till tillverkning?

När transport och fabrikskostnader, råvaruinköp och maskinunderhåll är betalt, hur mycket kan man få i timlön för att sitt å göra denna typ av sko?

Vilket land tillverkades mina skor i? Vart ligger fabriken? Hur ser arbetsförhållandena ut?

Vilken timlön betalar ni? På vilket sätt är bomullen och andra råvaror framtagna.

Bara för att ni är billiga måste jag som konsument ha rätt att ställa sånnahär frågor tycker man.

Jag vägrar sätta min fot på Hennes och Mauritz för jag tycker de gör bort sig både i rättvisedebatten men även i sexualiseringsdebatten gång på gång.
Snälla Stadium, låt mig inte behöva bojkotta er också! Jag gillar er skit.

Med vänliga hälsningar
Fredrik Boltes

4 kommentarer:

Unknown sa...

Jösses vilken rak höger in i samvetet! Jag trodde att JAG är medveten, men du har väckt mig, brutalt dessutom.

Ser ändå en god sak - att Jönköping ska bli en Fair Trade-stad. Då måste det gå att hitta rättvisa skor också? Inte bara kaffe och bananer...

Anonym sa...

"Jag gillar er skit." Mycket märkligt avslut på ett annars mycket bra brev. Typiskt dig att alltid försöka trycka lite hårdare. :)

knutsta sa...

Kritiskt tänkande! Ser fram emot Stadiums svar...

Anonym sa...

dom kanske gör som IKEA gjorde back in the 90s och låter våra kära korttidsfångar sy skorna? på det sättet kan dom ju också sätta Made in sweden på dom, detta hade iaf kostat dom 9.90kr timmen. eller nått sånt, 6.90 kanske det var.